Seo raketten

Hvad er teknisk SEO i 2022?

SEO er et kæmpe univers med utroligt mange områder, der hver især har stor værdi for din SEO-performance. En af de vigtige SEO-områder dette blogindlæg vil gå i dybden med, er teknisk SEO. Blogindlægget vil give dig en overordnet idé om hvad teknisk SEO er for en kaliber at arbejde med, samt give dig de vigtigste tips du skal vide i 2021/2022.

Teknisk SEO

Det skal du vide om Teknisk SEO

Teknisk SEO er et SEO-begreb, der kort sagt dækker over alle de tekniske egenskaber af din hjemmeside, der kan påvirke dine organiske placeringer på Google Søgeresultaterne.

 

Ofte foretager man det man kalder en teknisk SEO-analyse af dit domæne, for at finde frem til de væsentligste tekniske fejl, der bør optimeres for at opnå en god SEO-performance.

 

De tekniske fejl kunne for eksempel være at dine billeder – eller video fil er for store, loading hastigheden for din hjemmeside er for høj, linkstruktur og links der ikke virker, en usikker hjemmeside ved brug af (http) i stedet for (https) osv.

 

Ved sidste eksempel, er det utroligt vigtigt at du som udgangspunkt altid sikre dig din hjemmeside er sikker for besøgende og for Google. Dette opnår du ved hjælp af et SSL-certifikat.

 

Oplever du at din hjemmeside fortæller dig at din hjemmeside ikke er sikker? Så kan jeg klart anbefale at du følger dette link angivet nedenfor. (Dette er for WordPress brugere)

Få installeret et SSL-certifikat her

Andre tekniske SEO-problemer du bør vide og holde øje med

  • Links – Virker alle dine links på siden, eller er der nogle links som viser en 404 side?

En 404 side, er en side som ikke længere eksisterer på din hjemmeside. Dette kan have alvorlige konsekvenser for din SEO-performance. Google vil ikke rangere sider som ikke eksisterer.

 

  • Mobilvenlig – Er din hjemmeside mobilvenlig på Google Search Console?

Hvis du ikke har en Google Search Console konto endnu, anbefales det kraftigt at få oprettet en. Du kan læse mere om hvordan du opretter en her. Med en Google Search Console, kan du få et kort overblik over din sides tekniske situation. Den fortæller bl.a. om din side er mobilvenlig eller ikke, og om dine billeder er for store osv.  

 

  • Canonical Urls – Har du opsat dine canonicals korrekt? (mere om canonicals i næste afsnit)

 

  • Sitemap – et det nemt for Google søgemaskine at crawle din hjemmeside?

Inde på Google Search Console kan du indsætte din Sitemap. Dette er vigtigt at få indsendt, så Google har et bedre overblik over alle dine URL’er. På den måde gør du Googles indeksering arbejde nemmere.

 

  • Duplicate content – Er din sides content unikt, eller er det ens med dit andet?

Sørg for at alle dine sider har unikt indhold. Har du mange sider som skriver det samme, bør du overveje at indsætte canonical tags. Har du mange af de samme søgeord på forskellige sider, vil du højst sandsynligt konkurrerer imod dig selv.  

 

  • Metatekster – Er der lavet unikke metatekster til alle jeres sider?

Metatekster er de tekster der vises når du søger på Google. De giver dig som søger, et kort indblik i hvad sidens indhold er omkring. Et godt tip er at optimere ens metatekster så de passer med ens sides overskrift. For eksempel:

 

Overskrift på siden: Sommer Kondisko

 

Metatekst: Er du på udkig efter de bedste sommer kondisko? Hos Kondi.dk, har vi Danmarks bedste udvalg til Danmarks billigste priser. Besøg vores butik her.  

Hvad er et canonical tag?

Dit canocical tag er et tag som du indsætter i din sides HTML kodning, for at indikere til Google at denne side skal indekseres og crawles af Google. Man benytter ofte dette tag, når man har sider med lignende indhold.

 

For ikke at risikere Google vælger en anden side som sit canocial tag, er det vigtigt man selv går ind og indsætter tagget på ens ønskede side. På den måde undgår du at Google bruger tid og crawling index på at indeksere lignende sider, i stedet for din hovedside.  

Hvordan indsætter man et canonical tag?

Der findes ikke kun en måde at indsætte sit canocical tag på. Ligesom alle andre tekniske løsninger, findes der faktisk flere metoder at løse det på. En af de mest anvendte metoder er at indsætte ens canonical tag i ens HTML kode.  

Indsæt canonical i HTML

Når du skal indsætte et canocical tag som et link skal du gøre følgende:

 

Indsæt <link> tag i din sides <head></head> sektion på din sides HTML kode.

 

Eksempel: <link rel=”canonical” href=”https://seo-raketten.dk/hvad-er-teknisk-seo-2021” />

 

Sådan gør du Google opmærksom på din kanoniske side, og undgår dumme tekniske fejl.

 

Læs også om hvor vigtigt linkbuilding er for din SEO-performance lige her. 

Skal jeg hjælpe dig? 🚀

Har du fået en større forståelse for teknisk SEO nu? – Og vil du have en gratis SEO analyse? Så kontakt mig i dag! Eller tag en gratis SEO-analyse lige her.

 

Så analyserer jeg din hjemmeside, med bl.a. fokus på din tekniske SEO situation.